Biometanul are o compoziție chimică cu metanul fosil, poate fi transportat folosind infrastructura existentă și nu necesită modificări tehnice pentru utilizarea sa. De asemenea, poate fi produs și consumat în mod sustenabil, deoarece nu presupune noi emisii de CO₂ în atmosferă (emisiile din timpul consumului fac parte deja din circuitul natural al carbonului.
În 2023, Uniunea Europeană a publicat un amendament al Directivei pentru Energie Regenerabilă (RED II), cunoscut sub numele RED III. Obiectivul formulat este că la nivel european consumul de energie regenerabilă trebuie să atingă 42,5% în 2030. RED III susține obiectivul anterior, din planul REPowerEU, de producția anuală de biometan sustenabil de 35 de miliarde de metri cubi până în 2030.
În funcție de legislația europeană și cea națională, fiecare dintre țările europene are propriile mijloace de a susține piața de biometan.
GERMANIA
Germania are o tradiție îndelungată în producția și utilizarea biometanului. Producția de biometan a început în 2006, când prima instalație de modernizare a biogazului a fost pusă în funcțiune în Pliening, Bavaria, lângă München. De atunci, numărul instalațiilor de biometan și capacitatea totală anuală de producție au crescut constant. În prezent, Germania este liderul european în producția de biometan.
Legea revizuită a Energiei pentru Clădiri (GEG) din 2023 deschide noi oportunități pentru utilizarea biometanului pe piața încălzirii din Germania. Începând cu 2024, sistemele de încălzire noi trebuie să utilizeze cel puțin 65% energie regenerabilă, procent care va crește la 100% până în 2045. Actul legislativ încurajează utilizarea biometanului împreună cu pompe de căldură în rețelele de încălzire locală și de cartier, impulsionând cererea.
Creșterea cererii va fi accentuată în scenariile în care infrastructura de hidrogen este limitată sau realizarea sa este întârziată, biometanul devenind principala opțiune pentru respectarea cerințelor privind energia regenerabilă.
Producția de biometan în Germania beneficiază de acces preferențial în comparație cu producția internă de gaze naturale și importurile, pentru a sprijini tranziția energetică. Acest lucru se aplică atât la racordarea instalațiilor de biometan la rețeaua de gaze, cât și la injectarea biometanului în rețea.
Utilizarea biometanului în sectorul transporturilor este permisă prin Legea Federală pentru Controlul Poluării (Bundes-Immissionsschutzgesetz – BImSchG), care impune companiilor petroliere reducerea amprentei de carbon. Acesta permite utilizarea fizică a biometanului produs dintr-o listă specifică de materii prime. Alternativ, pot fi folosite certificatele de gaze cu efect de seră (GES) generate din biometan. Fiecare tonă de CO₂ în surplus atrage o penalizare de 470 EUR.
Factorii centrali ce influențează piața biogazului și biometanului pot fi rezumați astfel, conform unei analize agriportance:
- Cota GES (gaze cu efect de seră): Asigură că firmele favorizează biocombustibilii avansați, ceea ce duce la creșterea prețurilor biometanului în Germania.
- Categorii diferențiate de substrat: Biometanul poate fi susținut diferit în funcție de materia primă utilizată. Biometanul obținut din îngrășăminte de grajd și reziduuri avansate oferă cele mai bune oportunități de venit, deoarece valoarea GES este un element esențial în stabilirea prețului.
- Oportunități de marketing pe termen lung: Prin contracte de furnizare pe 7 ani, producătorii de biogaz își pot asigura surse stabile de venit.
- Piața spot: Analiza pieței spot arată că biometanul este tranzacționat la prețul curent de bursă, oferind oportunități suplimentare de venit.
FRANȚA
Comisia Europeană a aprobat o propunere a Franței de a oferi 1,5 miliarde de euro pentru proiectele de producție a biometanului. Aceste fonduri sunt destinate instalațiilor cu o capacitate anuală de peste 25 de GWh pe an. Beneficiarii vor fi selectați prin licitație.
Sprijinul se acordă sub forma unor contracte de diferență pe 15 ani. „Suma ajutorului corespunde diferenței dintre prețul de referință, stabilit în oferta de licitație a beneficiarului și prețul pieței gazului natural”, a declarat Comisia. „Totuși, dacă prețul pieței gazului natural este mai mare decât prețul de referință, diferența dintre cele două prețuri va fi returnată statului.”
Un contract pentru diferență garantează venituri operatorilor, protejând în același timp publicul de prețurile ridicate. Astfel, „producătorii nu obțin profituri suplimentare din prețuri de piață excesiv de ridicate, în timp ce, în același timp, au întotdeauna venitul garantat de guvern”, explică Comisia, citată de www.rigzone.com.
Franța și-a stabilit ca obiectiv creșterea ponderii gazelor regenerabile în consumul național de gaz natural la 10% până în 2030 și de a crește producția de biogaz la 24-32 TWh pe an până în 2028. Industria franceză a biometanului susține o țintă de 20% gaz regenerabil în consumul de gaz al Franței până în 2030.
De asemenea, Franța are tarife de tip feed-in fix, garantat pe o durată de 15 ani, care variază în funcție de dimensiunea și tipul de instalație. Se poate adăuga și un tarif de tip premium pentru utilizarea unui anumit tip de materie primă.
Mecanismul garanției de origine permite decuplarea consumului fizic al moleculei de biometan de vânzarea sa contractuală către un consumator, astfel, consumatorii situați oriunde pe teritoriu (colectivități, persoane fizice, industrii etc.) pot achiziționa gaz regenerabil prin intermediul contractului lor de furnizare, dat fiind că biometanul injectat într-o rețea se amestecă cu fluxul de gaz din conducte.
ITALIA
„Italia se află printre primele trei țări din Europa în ceea ce privește investițiile planificate în biometan până în 2030, conform EBA,” a declarat Claudio Sanna, președintele Elevion Group Italia, companie producătoare de biometan.
Italia deține în 2024 2.260 de centrale de producție a biogazului, cu o capacitate instalată de 1.455 MW și o producție de aproximativ 2,5 miliarde de metri cubi. Italia se plasează pe locul 4 în lume la producție de biometan, după Germania, China și SUA.
Mecanismul de Garanții de Origine (GO) al țării va juca un rol cheie în realizarea acestui obiectiv. Acestea reprezintă unul dintre principalele sisteme de stimulare care facilitează investițiile în instalațiile de energie regenerabilă. „GO va aduce valoare pe piață pentru utilizatorii finali și pentru sectoarele greu de electrificat, dacă vom putea înlocui gazul cu biometan.”
De asemenea promovarea biometanului se face și prin pe alocarea Certificatelor de emisii pentru consumul de carburanți („Certificati di Immissione in Consumo di biocarburanti”, cunoscute mai bine sub denumirea de „CIC”), către companiile care produc combustibili non-regenerabili. Ca regulă generală, 1 CIC este atribuit pentru fiecare 10 GCal de biometan produs și eliberat pentru consum către producători; 1 CIC este atribuit pentru fiecare 5 GCal dacă biometanul provine din biogaz produs în condiții specifice (precizate în Anexa 3 la Decretul Ministerial din 10 octombrie 2014).
Pe 15 septembrie 2022, Ministerul pentru Tranziție Ecologică a emis un decret care vizează sprijinirea producției de biometan în perioada 2022-2026. Acesta prevede stimulente pentru construirea de noi instalații pentru producerea de biometan din deșeuri organice sau agricole sau pentru instalațiile de producție de electricitate din biogaz agricol care trec printr-un proces de reconversie. De asemenea, prevede o contribuție de capital de 40% din cheltuielile eligibile ale investiției, precum și un tarif de stimulare a producției nete de biometan pentru o perioadă de 15 ani.